Každá značka si z času na čas zaslouží osvěžit vizuál. K tomuto názoru jsme došli i u nás v Biopekárně Zemance, a proto jsme se dali na cestu rebrandingu. V minulém článku jsem vám ukázal, co vše jsme změnili a jak celá nová vizuální identita vypadá. Tentokrát bych se však chtěl podělit o ty méně příjemné zkušenosti s rebrandingem, ovšem velmi poučné. A rád bych předal rady všem, kdo je ocení.
Proč vůbec rebranding?
Před pár lety jsme začali vnímat, že celková vizuální identita Zemanky, a konkrétně hlavně obaly, již neodpovídají tomu, kde se momentálně nacházíme. Rozhodli jsme se proto udělat první rebranding našich obalů. Cílem bylo vyhovět novým potřebám našich zákazníků a současně jsme se chtěli přizpůsobit podmínkám trhu a naši značku na regálech obchodů ještě více zviditelnit.
Co se napoprvé nepovedlo
První rebranding však nebyl úplně zdařilý. Takřka okamžitě po změně našich obalů jsme zaznamenali obrovský propad tržeb ve všech kanálech bez rozdílu. Zákazníci nám zároveň začali psát, že naše produkty nemohou v regálech najít. Rychle jsme tak zjistili, že rebranding se zcela jistě nepovedl.
Proč tomu tak bylo? Neudělali jsme si rešerši a neměli jsme kvalitní data. Chyběl nám kvalitní brief. Celý koncept rebrandingu byl postaven na kategorii líbí-nelíbí. Udělali jsme chybu i při výběru agentury. Zvolili jsme takovou, která vzala určitý svůj koncept a my jsme ho bohužel akceptovali. Nenaslouchali našim potřebám, ignorovali potřeby našich zákazníků, změnili i naše logo, které je pro zákazníky základním orientačním prvkem. Celá proměna tak byla příliš radikální a nesrozumitelná. Důležité je se však z těchto a podobných chyb vždy poučit, a proto jsme do druhého rebrandingu šli úplně jinak.
Jak správně při rebrandingu postupovat
1. Získat data
U druhého rebrandingu jsme věnovali pozornost získání dat, díky kterým proběhlo ověření našich pocitů a domněnek. K této části jsme využili výzkum od Behavio Labs. Díky celému výzkumu jsme měli přesně stanoveno, co by měl rebranding obsahovat, co zákazníci očekávají a co naopak nikoliv. Ověřovali jsme si potřeby zákazníků i srozumitelnost etiket z hlediska rozdělení. Profesionální průzkum trhu tedy opravdu nepodceňujte.
2. Věnovat pozornost výběru grafika
Daleko větší a pečlivější soustředění jsme rovněž dávali do výběru grafika. Ověřovali jsme jeho reference a přístup k tomu, jak je schopen naslouchat nám i našim zákazníkům. Hledejte proto grafika, který za sebou již má prokazatelné zkušenosti, který má vztah k tomu, co děláte, se kterým si budete vzájemně rozumět a je schopen vám naslouchat.
3. Nepodceňujte sílu obalů
Především malé a střední podniky nemají velké prostředky na dostatečnou komunikaci se zákazníkem skrze mediální kanály. Obal je potom právě to, skrze co se zákazníkem komunikujete nejvíce. Naše komunikace se zákazníkem skrze obaly je až z 95 %. Design obalu je tedy velmi důležitý - myslete na to, jaký je celkový vizuál obalu i co zákazníkům skrze něj předáváte.
4. Neurychlujte proces
Druhý pokus rebrandingu trval téměř rok a půl. Oproti tomu proces prvního rebrandingu netrval ani půl roku, ale jeho konečné náklady na naši firmu byly nesrovnatelně vyšší. Mou radou pro všechny podnikatele proto je - choďte raději delší a pomalejší cestou, výsledek bude kvalitnější.
Doufám, že jsem vám otevřením našeho příběhu předal cenné rady, které nejen ve svém rebrandingu využijete a z našich chyb se poučíte. A nezapomeňte zamířit i do naší první otevřené prodejny v OD Kotva v Praze, kde novou vizuální identitu společně se sušenkami a krekrami najdete.